האם אדם יכול להיות מוסרי בחברה בלתי מוסרית?

איתן קליש • כניסות

האם יכול אדם להיות מוסרי בחברה מושחתת?

חליפת המכתבים בין ידידים מתקופת לימודיהם באוניברסיטה: ניתאי שקיל, לפרופ' אריה קשת, החי עשרות שנים בארה"ב (זאת חליפת מכתבים אמיתית).

לניתאי שלום,

אני מסכים עם כל מה שאתה אומר בתגובה שלך. אתה צודק, בני אדם הם לא רובוטים ויש להם בחיים בחירה. ואכן, גם בתנאים הקשים ביותר אפשר למצוא אנשים שיתנגדו לעוול. הדוגמה שאתה מביא על התנהגותם של חסידי אומות העולם בשואה, היא טובה.

שים לב, לא אמרתי שהחברה מכתיבה הכל ולכל אחד מאיתנו. לא עשיתי אמירה מוחלטת. אמרתי שהחברה "מכתיבה" לנו הרבה (לא לכולם) מההתנהגויות שלנו . לסיכום, אני מסכים, יש לנו בחירה חופשית, אבל השאלה כמה אנשים יכולים לשחות נגד הזרם למען הצדק כאשר זה מאוד קשה ומסוכן לעשות זאת?

עכשיו, הנה לך תשובה לשאלה: מה זאת אומרת שחיתות?

לדוגמה, קפיטליסט אשר סוגר את המפעל שלו ומפטר מעל 1,000 עובדים, הקפיטליסטית הוא התנהג בסדר גמור, וכך גם מבחינה חוקית. הוא צריך לעשות את זה כי אחרת הוא יאבד את ההון שלו. עם זאת, אנו יכולים לומר כי בשם הצדק העליון האוניברסלי הוא צריך לבקש כפרה ביום הכיפורים ולשנות את ההתנהגות שלו, כי הוא גרם לסבל של 1000 איש. רוב האנשים שחיים בשיטה הקפיטליסטית לא יראו בפעולה שלו משהו מושחת. זוהי דוגמה טובה של איך החברה שלנו מכתיבה לנו דעות וערכים. רבים ישימו את הרווחים של היחיד לפני הצרכים של האנשים בחברה בה הם חיים.

קח דוגמה אחרת, קרוב יותר לבית שלך. האם המתנחלים ביהודה ושומרון, המתגוררים על קרקעות שנגנבו מהפלסטינים, חוטאים? האם אי אפשר לומר שהם הפרו את הדיבר של "לא תגנוב"? ברור, הם לא רואים עצמם כגנבים אבל זה מה שהם עושים מבחינה אובייקטיבית, כי החוק הבינלאומי אומר שההתנחלויות היהודיות בגדה הן בלתי חוקיות. אנשים רבים יטענו שגם החיילים המוסרים צווי הפקעה לפלסטינים אינם מוסריים.

לבסוף, האם אינכם חוטאים ומושחתים כאשר אינכם עושים דבר לנוכח העוול הנעשה בשמכם על-ידי הממשלה? האם הגרמנים לא היו מושחתים כאשר לא גילו התנגדות לנאצים של 1930?

 

לאריה ידידי, שלום רב,

אנסה להתייחס לדוגמאות שהעלית בשתי רמות – הפרקטית והפילוסופית ולהראות לך שתמיד קיים חופש בחירה:

א. בעניין התעשיין המפטר 1000 פועלים, כדי להציל את מפעלו, ואינו חושש לשלוח 1000 משפחות לרעב ולחוסר עבודה. גם בנושא זה יש שנוהגים אחרת.למשל, במפעל שלנו בקבוץ, למרות המשבר הגדול של השנה האחרונה, (זה  נכתב לפני כמה שנים) ירידת ההזמנות וכו', לא פוטר כמעט אף פועל, וזאת בגלל הגישה ההומנית שלנו. במקום זה קיצצו במשכורות של כל העובדים, ועבדו יום אחד פחות, וכך הסתדרו ועברו את התקופה הקשה. דוגמה נוספת: יש תעשיינים לא מעטים בארץ שהחליטו לא להעביר את המפעל שלהם לחו"ל, ששם שכר העבודה נמוך, מסיבות ציוניות.

אני רוצה להראות לך שגם בסקטור קשוח כמו התחום הכלכלי, יש חופש בחירה, ואתה יכול לעשות את "הטוב" או לנהוג ב"קפיטליזם חזירי".

ברמה הפילוסופית הרמב"ם טוען שכל תובנות המוסר שייכות ל"נורמות" או למוסכמות, ("מפורסמות" בלשונו) כלומר לנורמות המקובלות בחברה מסויימת. לכן אי אפשר לראות באדם הנוהג לפי הכללים המוסריים המקובלים בחברתו, פושע. זה אמור, לדעתי, גם לגבי התעשיין, גם לגבי המתנחל וגם לגבי החייל המשרת בשטחים.

ב. הדוגמה השנייה שהבאת היא המתנחל. לדעתך הוא מפר את הדיבר "לא תגנוב" כי הוא יושב על אדמה גנובה מהפלסטינים. אתה טוען, ובצדק שיש לשער שהוא לא חש מוסר כליות מכיוון שלפי הנורמות הנהוגות בקהילתו זו אינה גניבה כלל, אבל שולל ממנו את הזכות לחרטה ביום-הכיפורים. למיטב ידיעתי, רוב ההתנחלויות הן או על אדמות מדינה או על אדמות שנקנו מידי הפלסטינים ואינן גנובות (ידוע לי שחלקן "גנובות"). כמוך, אינני אוהב את מפעל ההתנחלויות, אך גם כאן אני יכול להראות לך שיש מתנחלים שמתנהגים כלפי הפלסטינאים באנושיות, ויש כאלה שעוקרים את עצי הזית של הפלסטינאים, יורים בהם וכו'. כלומר גם פה יש אפשרות בחירה בין להיות נבל או אדם הגון.

במקרה הזה טענת "הנורמות" גם כן תופסת. המתנחלים האלו, שחלקם חי בישובים האלו כבר עשרות שנים, ולרוב לא על קרקע גנובה, (לרוב, לא תמיד), בטוחים שהם עושים מעשה טוב, שהם מקריבים עצמם למען עם ישראל וא"י. לכן, אינני רואה בהם נבלים, או אנשים צבועים. לקהילה שלי יש מוסכמות אחרות לגמרי, השוללות את "הנורמות" שלהם, אבל מכאן ועד להגיד שהם כולם מושחתים, רב המרחק.

ב. אותה תשובה בעקרון אני יכול לתת לך על החייל המוסר צו-פינוי לפלסטינאים. הוא פועל במסגרת הנורמות והערכים המקובלים בחברה שלנו. עדיין הוא יכול לבחור כיצד הוא יתייחס לפלסטינאים – באלימות, בביזוי, או בכבוד ובאנושיות.

ג. אתה שאלת גם האם לא חובתו של כל אזרח בישראל להילחם כנגד אי הצדק שנעשה בשטחים ע"י ממשלתו, והשווית את חוסר המעש שלנו (הישראלים) לשתיקת הגרמנים תחת השלטון הנאצי. קודם כל, כידוע גרמנים רבים נאבקו בשלטון הנאצי, ושילמו בחייהם. נכון שרובם שתקו והזדהו עם השלטון הנאצי. השוואה זו אינה מקובלת עלי מכל וכל. א. ישראל לא מבצעת בשטחים פשעים בקנה מידה שהנאצים ביצעו. ב. אנחנו, "מחנה השלום", לא שותקים. אנחנו יוצאים להפגנות, אנחנו מציגים את התנגדותנו לכיבוש בכלי התקשורת, אנחנו מחנכים את ילדינו להיות רודפי שלום ולא לאומנים, ועוד. נכון, אנחנו נאבקים במסגרת ה"נורמות" שלנו שהן הנורמות של מדינה דימוקרטית, שבה הרוב קובע, ויש לציית לממשלה הנבחרת. רובנו מאמין שהדברים האלו צריכים להיות מוכרעים בקלפי, כי אם לא נשמור על כללי הדימוקרטיה תהיה פה מלחמת אזרחים.

 

הודעות בנושא זה