למי קראתם נוצרים? היהודים שחוגגים "נובי גוד"
ערן ברוךעדכון אחרון: 02.01.18 ,
"לפני שלושה עשורים התנשאו האשכנזים על המימונה המרוקאית, והיום חווים יוצאי ברית המועצות את אותה התנשאות תרבותית. לפני שאתם מכנים למעלה ממיליון ישראלים בעלי זהות יהודית וציונית, 'נוצרים' - תזכרו שגם אתם חיים לפי לוח השנה הלועזי"
בתחילת שנות השמונים, תקופת "הליכוד" נגד "המערך" ונאום הצ'חצ'חים, היו מי שכינו בלגלוג את המימונה "חג הקופים", כחלק מהתנשאות האשכנזים על מסורת יהדות מרוקו. הזמנים השתנו והמימונה היא היום חג ישראלי לכל דבר, המתקשר לערכי קהילה, שמחה וגאולה.
ה"נובי גוד" של יוצאי ברית המועצות לשעבר נחגג אמש על ידי מאות-אלפי ישראלים, כשמאות-אלפים אחרים צקצקו מנגד: "חג נוצרי", "מנהג גויים", "גם ככה הם לא יהודים" ועוד כהנה הערות מתנשאות וגזעניות.
למי שחוששים מהתנצרות המונית, הנה כמה עובדות: המהפכה הקומוניסטית ברוסיה של 1917 הייתה אנטי-דתית קיצונית. בשנים הראשונות נרדפו כמרים, נשרפו כנסיות ולוח השנה הנוצרי נמחק. אסור היה לציין חגים דתיים והמשטרה החשאית פיקחה על כך היטב. אבל הציבור לא יכול היה לעמוד בגזירה. חגיגות השנה האזרחית חדשה - ה"נובי גוד" - נערכו בהסתר, והמשטר חייב היה להגיב.
לום: חגי דקלכך, בתחילת שנות ה-30 החליטה ההנהגה הקומוניסטית לאשר את חגיגות ה"נובי גוד" כחג אזרחי לא-דתי המבשר התחדשות. זו הייתה גם הזדמנות ליהודים: מאחר שה"נובי גוד" נפל לעיתים קרובות סמוך לחנוכה, רבים מהם חיברו בין הדברים וחגגו את חג האורים במעטה אזרחי חילוני.
כך נולד המנהג חוצה הזהויות והדתות, ומאות-אלפי משפחות מברה"מ שעלו לישראל מבחירה ומתוך רגש ציוני ויהודי חם, הביאו אותו איתן והן מציינות את המועד הזה בצורה משפחתית וקהילתית.
קבלתם של חג ושל מסורת אל תוך הקונצנזוס של החברה הישראלית משמעותה הכרה בקהילה הענפה ובמטענה התרבותי וזהותה המורכבת והייחודית. לצערי, בישראל של היום, כל זה עדיין לא קורה. חמור מכך, חלק מהישראלים מגנים מסורות ומנהגים - ומשאירים את קהילת יוצאי ברה"מ מחוץ לשיח החברתי, מבודדת ונפרדת.