מחשבות בעקבות אישור מודל גזית

מדור הסטורי • 1/6/2018 כניסות

כדי להגיע לערוץ ההיסטורי (ולשאר הערוצים) בסמארטפון יש ללחוץ על שלושת הקווים בצידו השמאלי העליון של עמוד הבית של האתר. במחשב, יש להיכנס בסרגל העליון ל"מדור ההיסטורי", או ל"ערוצים"

תוכנית 2020: היום הקובע, קיצוצים ועוד מאת: מאיר סאאל (אחרי אישור "מודל גזית" (2008))

כאשר נפלה ההחלטה על אישור התוכנית הנקראת 2020 , לא מעט חברים הזהירו (לא רק אנשים שדגלו בדגם שיתופי) שהיא לא ריאלית, ושתכנון 12 שנה קדימה, בעידן שלנו, הוא בלתי אפשרי. זכור שהיו חברים שאמרו שברה"מ לשעבר תכננה לטווח של עד 5 שנים. גם בזמנים שלנו קשה עד מאד לתכנן ולבצע. דרך אגב, רואה חשבון הוכיח את סבירותה של התוכנית.

בזמנו הייתה דחיפות להחליט, כי כולנו רצינו לסיים את התהליך הארוך עם השלכותיו החברתיות, והפיתוי לקבל מהר את הבונוס היה גורם מדרבן לקבלת ההחלטה. הבונוס עצמו חובר למודל (לא היה הכרח, אבל היה מחוכם) והמסר היה (הסמוי- גלוי), רוצים את הבונוס מהר, הדרך סלולה.

עכשיו לאחר שנה וחצי, כל החלטה של הנהלת הקיבוץ והקהילה, רומזת על כך שהמספרים לא סגורים. "היינו אופטימיים מידי", על כך אתייחס בהמשך.

עכשיו, מתחיל תהליך, חשוב כשלעצמו, לקבוע את "היום הקובע" לגבי שיוך דירות. לפי מה שפורסם, הנושא מחייב לשנות את סיווג הקיבוץ משיתופי לדיפרנציאלי-מתחדש. כמובן שלא מעט חברים מצפים לשינוי זה , כי לדעתם המודל "רך מידי", ומצפים למודל דיפרנציאלי עם ההטבות הנלוות עבורם.

עלי להדגיש, לפי דעתו של עו"ד אשר השמיע אותה כאן בקיבוץ, אין שום הכרח לשנות את סיווג הקיבוץ על מנת לקבוע את התאריך הקובע (דרך אגב גם אני רואה הכרח לקבוע את היום הקובע). כך שלדעתו לא בהכרח חייבים לעבור להיות קיבוץ דיפרנציאלי. כך גם לגבי שיוך דירות, המחייב שינוי, אך אפשר לקבוע יום קובע בכל רגע, וכשיגיע זמנו נדון בנושא שיוך הדירות. .

כעת כמה הערות:

- בנושא "התקציבים הלא מאוזנים": יש להדגיש שמאז יישום המודל היו עליות מחירים בכל מקום ושירות, לא יודע בכמה אחוזים, כחלק מנושא אי סגירת מספרים. בנוסף, בזמנו הצעתי שאם יהיו קיצוצים, אז שהחברים שמקבלים תקציב מינימום, לא יפגעו ולא יקוצץ תקציבם. החברים שהתנגדו טענו בעיקר שהעניין מורכב מבחינה טכנית, לכן הוא לא נעשה. לי היה ספק אם זאת הייתה הסיבה העיקרית, אך זה הוחלט ומתקיים. עכשיו כשיש זמן, אני מציע לעשות זאת. אם לא ע"י הנהלת החשבונות, שאני יודע ומבין שהיא עמוסה בעקבות המודל, אז בידי גורם חיצוני. הנושא מספיק חשוב על מנת להקדיש לכך זמן.

- נושא נוסף - בזמנו, הועלה מחיר הק"מ לרכב פעמיים. לפני כל העלאה של המחירים יש להתחשב במיקומינו לגבי מרכזי הערים, ושבמובן מסוים הרכב נהפך לכלי חיוני ביותר. ובכל זאת, אם יש חשיבה להעלות שוב את המחירים אז כדאי לקחת בחשבון את נושא הרכבים הפרטים מהעבודה. קיצוץ רק לחברים שמשתמשים במכוניות של סידור הרכב, לא נוגע לכלל החברים, כי כידוע יש לא מעט חברים שיש להם רכב מעבודתם, והם ובני משפחתם משתמשים בהם לצורכיהם הפרטים, ולא מרגישים בשום קיצוץ, לכן החלטה על העלאת מחירי הק"מ נוגעת רק לסקטור מסוים בקיבוץ ולאחר לא.

יש למצוא שיטה שכלל החברים ישתתפו אם תהיה עליה במחיר הק"מ .

דרך אגב, בזמן האחרון, עלה נושא חדש יחסית, שאף אחד אינו נותן עליו את הדעת. ללא כל דיון מקדים, יש חברים אשר קיבלו רכב מהמפעל או מהקיבוץ, ונאמר שזה לא לצורכי תפקידם כפי שהוגדר עד עכשיו, אלא כחלק מתנאי העסקתם.

אני לתומי חשבתי שלאחר כל המחלוקות והשסע שהיו בקיבוץ בזמן הדיונים על המודל, שעם קבלת ההחלטה על המודל נפתח עידן חדש שבו נפעל ביתר פתיחות, ויתר שקיפות, תוך הסתמכות על כך שהחברים מספיק חכמים להחליט, אם יימסר להם הידע המתאים. אני מקווה שלא טעיתי. תמים? הזמן יגיד.

עלון מס' 415 2009